Cytat do rozdziału 10

“Tak długo już nie masz kontaktu z samą sobą,
tyle żywotów, tyle różnych przedmiotów…,
za którymi goniłaś by na koniec wszystkie je stracić.
Jesteś obca sama sobie, stałeś się dla siebie obcą osobą,
a wszystko przez brak zrozumienia okazanego samej sobie.
Ciągle wszystko tłumisz w pędzie po coś co w trawie błyszczy.
Nie krzyczysz, nie śmiejesz się, nie płaczesz prawdziwie.
Niczego nie robisz autentycznie,
z głębi siebie, ze swojego wnętrza, z serca,
niczego nie robisz, w czym byłaby zaangażowana twoja prawdziwa świadomość.
Obudź się wreszcie i zacznij żyć.
To Ty jesteś ważna, dla samej siebie.
To Twoje uczucia i emocje są prawdziwe.
Trzeba je tylko i aż właściwie zinterpretować i umiejscowić”….
m.k.

 

Rozdział 10
Materializm a kodeks moralny….

 

 

Jak już pisałem wcześniej analizowanie samego siebie może mieć także negatywny wydźwięk. Może być nim objaw egoizmu, potocznego “wywyższania się”, czy też “uważania się za lepszego”, poprzez nieuzasadnione podnoszenie własnej wartości, aby “poczuć się lepiej”. U podnóża takiego zachowania i postawy jest zawsze egoizm i materializm. Musisz sobie uświadomić, ze znasz jedynie część prawdy. Jedno bez drugiego żyć nie może. Może się to odbywać świadomie lub podświadomie ale na pewno trzeba z tym walczyć. Materialiści są z reguły mniej szczęśliwi i bardziej podatni na depresję. Problemy ze zdrowiem psychicznym mają nawet ci, którzy tylko marzą o zdobyciu większej ilości pieniędzy; ludzie ci częściej też skarżą się na dolegliwości nerwowo naczyniowe, bóle głowy, chętniej korzystają z różnych używek, zaglądają do kieliszka, sięgają po narkotyki, grają w różne gry losowe i hazardowe. Pogoń za sukcesem finansowym najwyraźniej osłabia ich wolę i w konsekwencji unieszczęśliwia….

Współczesne badania naukowe wskazują, że źle pojmowane poszukiwanie własnych wewnętrznych wartości jest ściśle skorelowane z materializmem. Osoby, które stawiają pieniądze i wartości materialne na szczycie, są mniej zadowolone z życia, częściej cierpią na kompleksy, mają niższą samoocenę, ich relacje z bliskimi są uboższe. Co najgorsze, to wszystko upośledza ich możliwości osiągnięcia prawdziwego szczęścia i harmonii w życiu. Jest to dość ścisła zależność: obserwuje się wzrost materializmu w przypadku błędnego pojmowania własnej wartości jako jednostki oraz spadek poczucia własnej wartości w sytuacji zwiększenia konsumpcjonizmu. (wszystko “zawsze” można odwrócić bo działa w dwie strony). W przypadku zwiększenia poczucia własnej wartości następuje dramatyczny spadek konsumpcjonizmu służącego jako metoda radzenia sobie z brakiem pewności siebie. Zjawisko to jest szczególnie widoczne wśród osób młodych, niedojrzałych emocjonalnie, które przechodząc z okresu dzieciństwa do dorosłości, doświadczają okresu obniżonego poczucia własnej wartości. Często obserwowaną strategią takich osób radzenia sobie z tym kryzysem dorastania jest zwiększenie zainteresowania posiadaniem dóbr materialnych w celu zneutralizowania uczucia bezwartościowości. Niestety nie wszyscy z tego wyrastają. Tacy ludzie wydając znaczną część swoich dochodów na dobra luksusowe podnoszące sztucznie ich status wizerunkowy w społeczeństwie. W ten sposób nie tylko pragną zbudować pozytywny sygnał o samym sobie w swoim otoczeniu, ale także kierują się podświadomą potrzebą złagodzenia wewnętrznego dyskomfortu wywołanego uczuciem niezrozumienia samego siebie i swoich prawdziwych potrzeb. Takie osoby nie umieją odnaleźć prawdziwego sensu w swoim życiu, bo szukają nie tam gdzie trzeba. Na zewnątrz zamiast w swoim wnętrzu. Im wydaje się, że zakupy to jeden ze sposobów uzyskania kontroli nad swoim życiem. Ponieważ sami decydujemy o transakcjach, daje to poczucie władzy. Oczywiście jest ono bardzo iluzoryczne. Prawdziwą władzę mają wielkie korporacje i pracujące dla nich agencje reklamowe, którym płaci się za wmawianie konsumentom, że produkty danej firmy mają magiczną, opiekuńczą moc. Potrzeby zagubionych dusz jakimi są takie osoby wskazują także na zwiększoną potrzebę kupowania dóbr luksusowych w sytuacjach zachwianego poczucia własnej wartości. Jednym z takich zabiegów marketingowych obniżających poczucie własnej wartości jest wykorzystywanie wizerunków pięknych i bogatych osób w reklamach. Materializm jest zjawiskiem korzystnym dla gospodarki, ale równocześnie niekorzystnym dla Ciebie. Nadmierny materializm przyczyniający się do spadku poczucia własnej wartości, napędza paradoksalny mechanizm potrzeby zwiększania zarobków, aby móc więcej konsumować przy równoczesnym obniżeniu zadowolenia z własnego życia. W rzeczywistości kraje pierwszego świata takie jak Stany Zjednoczone, Japonia, Wielka Brytania oraz niektóre inne kraje europejskie obserwują wyższe poziomy zachorowań na depresję, alkoholizmu czy przestępczości niż pięćdziesiąt lat temu. By nie smucić już dalej chcę jeszcze w tym względzie napisać, że ludzie, którzy dążą do zrozumienia samego siebie, mają rzeczywiście bardziej adekwatny obraz własnej osoby – a co się z tym wiąże budzi się w nich prawdziwa umiejętność przetwarzania informacji o sobie, dążenie do adekwatności samooceny (samopoznanie), dążenie do spójności samooceny (auto-weryfikacja). W większości przypadków dążenie do właściwej samooceny wpływa na mądre przetwarzanie informacji o sobie i otoczenie. Warto wiedzieć, że w przypadku podjęcia się podróży drogą analizy marzeń sennych a przez to i samooceny siebie zachodzi sprzężenie zwrotne. Każde pokolenie ma wrażenie że zmienia świat ale wbrew temu co o tym myślimy niektóre sprawy nigdy się nie zmieniają. Gdyby ludzie żyli dłużej to mieli by swoje “ludzkie” wady na dłoni. Czas to zmienić i zacząć wnikliwą obserwacje samego siebie. Istnieje wiele cech składających się na budowanie poczucia własnej wartości, np. asertywność, niezależność, samoakceptacja, wewnętrzna spójność. Dobrze też jest zbudować sobie swój własny kodeks ,oralny który wprost może się odnosić do chęci posiadania. Im w większym stopniu bliskie są nam wartości wewnętrzne, tym wyższa samoocena. Im wyższa samoocena, tym przejawiamy w większym stopniu powyższe cechy. Im bardziej utożsamiamy się z asertywnym zachowaniem (lub inną cechą korelującą z wysoką samooceną), tym bardziej przybliżamy do wysokiego poczucia własnej wartości. Im bardziej przybliżamy się do wysokiego poczucia własnej wartości, tym bardziej ujawnia się samoakceptacja i inne cechy korelujące z wysoką samooceną. Pieniądze, władza, wpływy, wysoka pozycja społeczna to atrybuty wszystkich systemów materialistycznych, natomiast prawdziwa duchowość zakłada istnienie dla samego istnienia, poszukiwanie głębszych prawd w sobie, bycie statycznym symbolem pewnej idei, który wskaże drogę do prawd absolutnych ale nie nakaże nią nikomu kroczyć, ba nawet namawiać do tego nie będzie. Prawdziwy mistycyzm nie ma nic wspólnego z tworzeniem dogmatycznego systemu, który należałoby przyjąć jako ściśle ustaloną konwencję w postępowaniu, z góry określającą co jest dobre, a co złe. Czy warto otworzyć drzwi do swojego umysłu i wstąpić na drogę do zrozumienia samego siebie…, Oceń to sama czy sam, ja tylko o tym piszę….

 

Materializm w snach co oznacza i jak się przejawia….

Materializm w snach to symbol nieczystego, zakłamanego serca, złych, przesyconych chciwością intencji. W naszych snach to odzwierciedlenie realnego pragnienia posiadania czegoś za wszelką cenę. Za cenę innych ludzi. Istota snu obrazowo zwraca w ten sposób uwagę na płytkie niezaspokojone pragnienia, które czyni Cię nieobliczalnym nawet przed samym sobą. Sen przestrzega przed rożnego rodzaju materialnymi pokusami które prowadzą na manowce. Przypisana jest mu słabość charakteru, chciwość, próżność i pragnienie zdobycia przewagi nad drugim człowiekiem. To trzeba przepracować, nie ma wyjścia. Sen zwraca uwagę także na trudności w komunikacji wynikające z uwielbienie dla mamony. Istota snu tak sygnalizuje zaburzone relacje pomiędzy braniem i dawaniem. Taki sen można zinterpretować w sposób wartościujący swoje postępowanie. Naprawić to co popsute, podregulować sposób widzenia świata i siebie w nim. Należy zwrócić uwagę na samooskarżania jako źródło poczucia winy związane wprost z atrybutami przypisanymi chęci posiadania. Sen zawsze związany jest z cierpiącym sumieniem które gdzieś tam, daleko w głębi ułomnej duszy nie może się pogodzić z poczuciem wyrządzanej innym krzywdy, skąpstwa, sknerstwa, wykorzystywania kogoś lub czegoś dla przyziemnych celi. Sam materializm może pojawiać się pod postacią wielu, bardziej lub mniej popularnych symboli.
Pieniądze i chciwość. Władza i wyuzdany seks. Bogactwo i potworna samotność. Złoto i pycha. Wszystko w naszych snach się przeplata i splata by dać nam po przebudzeniu do myślenia. Wszystkie nasze działania w świecie są wyuczone. Rodzimy się w ściśle określonej formie na którą nie mamy wpływu, lecz mamy potencjał ku temu, by dokonać zmian. W trakcie życia dowiadujemy się na co mamy wpływ, a na co nie, a lekcje te przynoszą nam z pozoru wiele rozczarowań. W trakcie całego życia wyrabiamy sobie dzień po dniu, rok po roku nawyki (sposoby zachowań wobec rzeczy, naszego ciała i naszych myśli), które z pozoru ułatwiają nam życie. Nic dziwnego, że wszystko to zaczyna się lokować w naszych snach….

Dlaczego?

Dlatego, że za pieniądze nie kupi się więzi rodzinnej, nie kupi się przyjaciół. Tak nie kupi się lojalności, bliskości, poczucia bezpieczeństwa ani żadnych innych nieprzemijających wartości. Bezpieczna przyszłość to coś więcej niż pełne konto w banku. Pieniądze przecież mogą w różny sposób zniknąć. Pieniądze nie uchronią cię przed też przed chorobą czy śmiercią. Kto w Twoich ostatnich chwilach stanie obok Ciebie ? Prawda jest taka, że największe poczucie bezpieczeństwa wynika ze znalezienia swojego miejsca w życiu, znalezieniu prawd o sobie, z bycia w gronie bliskich sobie osób którym nie szczędzi się pomocy ale i w każdej chwili można otrzymać od nich pomoc. Przemyślcie swoje zwyczaje związane z gromadzeniem pieniędzy, zanim wpadniecie w kłopoty które one sprowadzają na każdego materialistę. Nauczcie się kontrolować siebie i swoje materialne pragnienia i nie walczcie o to by mieć ciągle więcej i jeszcze więcej przedmiotów woku siebie, tylko walczcie o wszystkich których kochacie. Sen to potrzeba oczyszczenia i przestrzega przed dokonaniem niewłaściwego wyboru. Decyzja co do stylu życia, stylu bycia, decyzja co do właściwej postawy wraz z wszelkimi tego konsekwencjami które na koniec i tak należą do ciebie….

Sny które przeżywamy w kontekście sfery materialnej symbolizują nasze braki emocjonalne i uczuciowe które każą nam widzieć otaczający nas świat jako wyścig szczurów o różne materialne dobra. W snach po przez brak pozytywnych uczuć buduje się materialne cele obdarte z ciepła i empatii nawet do samego siebie, co jest dużą przeszkoda w prawidłowej komunikacji pomiędzy podświadomością a świadomością. Bardzo często ujawnia się tu, ta część psychiki, która odpowiada za logiczne myślenie, planowanie, narzucanie sobie dyscypliny i wyrachowanie, kosztem płaszczyzny pozytywnych uczuć i empatii. Przywrócenie prawidłowego stanu naszej świadomości jest bardzo trudne, mozolne i powinno się odbywać powoli, na bazie małych grzeczności świadczonych na początku trochę z przymusem, aż staną się dla nas na końcu tej drogim, naszą prawdziwa naturą. Owładnięci żądzą posiadania ludzie symbolizują również tłumione pragnienia związane z uczuciami, pragnienie ciepła które jednak nie jest ciepłem z zewnątrz gdyż wypływa z naszego wnętrza i nie da się go inaczej uzupełnić jak po przez zmianę odczuwania samego siebie. W tym kontekście uwolnienie się od czaru pieniądza oznacza uwolnienie się od wewnętrznego chłodu i niezrozumienia, powolne poruszenie skażonych żądzą posiadania uczuć, poskromnienie lęków i zahamowań. Natomiast samo zastanawianie się nad swoją rolą w wyścigu szczurów symbolizuje powierzchniowe przyjęcie do naszej świadomości istnienia własnych blokad emocjonalnych. Gruboskórna postawa czystego kapitalisty, szefa despoty czy przedsiębiorcy który kosi swoich kontrahentów wskazuje na to, że potrzeba będzie wiele starań by uporać się z z własną żądzą materialnych pragnień, gdyż ciężar własnych zahamowań jest trudny do pokonania….

Lekarstwem i przeciwwagą do pustego życia są różne kodeksy moralne, grzecznościowe, uczniowskie, studenckie, szlacheckie, rycerskie, żołnierskie itd. Możesz i powinnaś nie ze wszystkim co w nich jest zawarte się zgadzać, ale warto się z nimi zapoznać, zastanowić, przemyśleć i ułożyć swój…..
Tworząc swój kodeks możesz go usankcjonować pożądanym przez siebie zachowaniem. Nawet złodzieje czy “kobiety lekkich obyczajów” mają swoje zasady a zwykli ludzie nie. To jak trening w osiąganiu sprawności z listy. Jest to konstrukt sztuczny ale na początku drogi zmian bardzo przydatny. Warto również zbadać swoje uczucia i emocje w trakcie krystalizowania własnych podstaw moralnych. Niektóre z nich bardzo Ci się spodobają i z pewnością będziesz chcieć je poczuć jeszcze nie raz. Pragnienie zbudowania dobrej przyszłości nie może zabijać teraźniejszości. Musisz wyjść z skorupy życie Cię do tego wzywa i w żaden sposób Ci nie odpuści. To Ty musisz się zmienić by zmieniło się Twoje życie. Sen o pieniądzach, złocie i przepychu wskazują najczęściej na Twoje zachowanie jakie nie powinno być względem innych. Życzliwość i małe grzeczności ratują życie innym ale w najtrudniejszych monetach naszego życia wracają do nas i pozwalają nam przetrwać ciężkie chwile. Budują nasz kręgosłup. Dają wielką siłę. Taka postawa służy swobodnej komunikacji własnych emocji na zewnątrz, poprzez radość czerpaną z życia codziennego i wnoszeniu radości w życie innych, bez trwonienia czasu na kłamstwa, oszustwa i sprzeczne interesy….

 

Małe grzeczności…..

 Małe grzeczności to lekarstwo w kontaktach z otoczeniem. To także sprytny “plaster” który łata naszą duszę.  Nawet największy gbur i prostak traci grunt pod nogami gdy jest potraktowany z szacunkiem i kulturą. Prawdziwy złodziej na okazany szacunek musi odpowiedzieć szacunkiem. W sprawach spornych z sąsiadami zachowania niekulturalne budują mur wrogości, nawarstwiają się na siebie a kultura osobista jest pomostem do rozwiązania sporu. Małe grzeczności to swoisty sposób zachowywania się wśród ludzi. To jak się wysławiamy, wyrażamy swe uczucia w danych sytuacjach, jak traktujemy swoich oponentów, przeciwników a nawet wrogów. To jacy jesteśmy lub jacy chcieli byśmy być w życiu codziennym. To nasza postawa osobista która nieraz jest wynikiem wieloletniej pracy nad sobą .  Składa się na nią wiedza o sobie ale i  o innych. To z tego wynika wewnętrzna wrażliwość społeczna, erudycja,  sposób myślenia i wartościowania,  kształt osobowości intelektualnej, poglądy, przekonania, ideały, preferencje, zainteresowania, postawy wobec innych ludzi, takt, zrozumienie, wyrozumiałość, szacunek, gotowość niesienia pomocy, stosowanie godziwych metod działania,  język, maniery itd.

Małe grzeczności wspierają również obycie towarzyskie, wyrażające się m.in. umiejętnością pozdrawiania, przedstawiania, prowadzenia rozmowy, zachowania przy stole.  Gustowne i staranne ubranie, obycie towarzyskie to tylko powierzchowne sposoby zachowania. Zadbany i gładki w obejściu człowiek może przecież lekceważyć obowiązki służbowe, maltretować najbliższych członków rodziny, dokuczać sąsiadom, znęcać się nad psem, niszczyć przyrodę.   Poprzez małe grzeczności stajemy się ludźmi bardziej wrażliwymi, poszerzamy swoje zainteresowania rozmaitymi przejawami życia. Wypowiadamy swoje myśli zrozumiale i poprawnie.  Człowiek kulturalny, przestrzega norm współżycia, troszczy się o powierzone mu zadania i mienie. Człowiek o wysokiej kulturze osobistej zachowuje się poprawnie wobec innych ludzi – w hali, w biurze i stołówce, na zebraniu i ulicy, w sklepie, tramwaju, autokarze. Trudno nazwać kulturalnym człowieka, który nie przejawia życzliwości, wykazuje obojętność wobec trudności życiowych innych, nie szanuje godności własnej i osób ze swego otoczenia. Człowiek zabiegający o to by być kulturalnym uzupełnia w ten sposób swą wiedzę, kształtuje charakter, dąży do wytworzenia dobrej atmosfery w swoim otoczeniu i w samym sobie. Zauważmy, że kultura osobista posiada wiele wspólnego z honorem i szlachetnością. Zakłada je, podpowiada, rodzi zachowania, które są również ich skutkiem. Małe grzeczności to bowiem kultura honoru i szlachetności – kultura realizująca je na płaszczyźnie naszych zachowań w warstwie mentalnej i duchowej. Człowiek pozbawiony właściwej wrażliwości nie będzie czuł do innych empatii i będzie ignorował filozofię savoir vivre’u i jego zasady lub będzie przyjmował je tylko czasowo i tylko ze względów pragmatycznych (bo tego np. wymaga szef lub „względy biznesowe”). Savoir vivre w wykonaniu takiego człowieka będzie tylko ogładą lub sztuczną i martwą etykietą, co wyczuje nawet człowiek pozbawiony większej wrażliwości…..

 

Więcej…

Savoir-vivre  – znajomość życia….

 

Savoir-vivre to sztuka życia w której skład wchodzi ogłada, dobre maniery, bon-ton, konwenans towarzyski, znajomość obowiązujących zwyczajów, form towarzyskich i reguł grzeczności obowiązujących w danej grupie .  

Savoir-vivre to gra słów, który można rozumieć przede wszystkim, jako znajomość obyczajów i form towarzyskich, reguł grzeczności, a interpretując je, także jako umiejętność postępowania w życiu i radzenia sobie w różnych trudnych sytuacjach.

Zasady savoir-vivre’u dotyczą przede wszystkim kilku głównych dziedzin życia:

– nakrywania, podawania do stołu i jedzenia oraz picia,
– wyglądu, prezencji (np. postawy, higieny) i właściwego ubioru (Dress code),
– form towarzyskich (np. w miejscu pracy, w rodzinie, na przyjęciach),
– komunikacji (także telefonicznej i internetowej),
– zachowania się w szczególnych sytuacjach.

Savoir-vivre jest uwarunkowany kulturowo, a więc znacząco różni się od siebie w zależności od regionu świata. Znajomość zasad savoir-vivre jest jednym z wyznaczników kultury osobistej człowieka i wszelkich innych kodeksów odnoszących sie do zachowań człowieka….

 

Kodeks Etyczny Nauczyciela:

Kodeks etyczny dotyczy postawy nauczyciela, jego kultury osobistej, odpowiedzialności, samokrytycyzmu, uczciwości, hierarchii wartości, wiedzy i kompetencji. Naczelną zasadą w postępowaniu z dziećmi jest poszanowanie ich godności oraz świadomość, że proces edukacyjny wymaga czasu i u każdego ucznia przebiega indywidualnie. W swoich działaniach nauczyciel powinien być obowiązkowy i sprawiedliwy. Szanuje przy tym godność osobistą każdego człowieka i wymaga takiego samego szacunku wobec siebie i szkoły….

  Więcej….

 

Kodeks Etyki Pracownika Służby Cywilnej….

Wytycznych w zakresie przestrzegania zasad służby cywilnej oraz w sprawie zasad etyki korpusu służby cywilnej
                                                                 (M.P. z dnia 21 października 2011 r.)

Na podstawie art. 15 ust. 10 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:

Więcej….

 

Złodziejski Kodeks Honorowy….
Kodeks prawdziwego swojak na szpryngu….
Kodeks Rodzimy Lwowskiej….

Złodziejski kodeks miał za zadanie usankcjonować to co z założenia wydawało by się, że jest nie do określenia. Bo jak rozumieć splot słów – honor złodzieja. A jednak okazuje się że są lub byli złodzieje którzy mają zasady. Taka świadomość dla zwykłego człowieka powinna wiele zmieniać. Powinno otwierać nam oczy, iż każdy człowiek, bez względu na to co robi i kim jest powinien przynajmniej określić swoje własne granice których nie chce przekraczać….
(Wszystko wskazuje również na to, że jest to najstarsze w Polsce, wciąż obowiązujące złodziejskie prawo “moralne”….)

Więcej….

 

Kodeks rycerski….

Kodeks rycerski to zbiór zasad etycznych, moralnych i zawodowych, którymi kierowali się rycerze. Charakter kodeksów rycerskich umiejscawia je wśród tzw. kodeksów deontologicznych. Przestrzeganie ich gwarantowało dobrą opinię i godne życie.  W efekcie zasady rycerskie pozostawały prawem niepisanym, honorowym. Opierały się one na kilku fundamentach pochodzących z niezależnych systemów etycznych, wśród których wyróżnić można oddanie swojemu władcy, chrześcijańskie miłosierdzie (zwłaszcza odnoszące się do słabszych , wdów, sierot) oraz zasady walki równego z równym.

Więcej….

 

Protokół Dyplomatyczny….

Protokół dyplomatyczny określa reguły postępowania i zachowania dyplomaty, normy obowiązujące w kontaktach urzędowych z władzami państwa akredytacji, jak również we wzajemnych stosunkach między placówkami dyplomatycznymi innych państw w danej stolicy. Protokół dyplomatyczny reguluje także wzajemne kontakty osób reprezentujących dane państwo, jak również instytucji i urzędów. Jest elementem międzynarodowej dyplomacji i kurtuazji. Jego nazwa wiąże się z kongresem wiedeńskim 1815 roku. Aby uniknąć w czasie jego trwania nieporozumień (zwłaszcza związanych z domniemaną potęgą czy wielkością reprezentowanego państwa) i wprowadzić ład na towarzyszących kongresowi przyjęciach i spotkaniach, ustalono zasady pierwszeństwa uczestników związane z kolejnością przybycia na Kongres, a by uniknąć pomyłek – po raz pierwszy w historii je zaprotokołowano.

Podstawowym zadaniem protokołu jest wykluczenie sporów i nieporozumień na tle pierwszeństwa między osobami reprezentującymi oficjalne stanowiska. Realizując to zadanie, protokół przypomina o istnieniu i potrzebie przestrzegania zasad suwerennej równości państw oraz zapewnia odpowiedni klimat w czasie wizyt, spotkań i uroczystości. Protokół dyplomatyczny ma charakter międzynarodowy, jednakże w protokołach poszczególnych państw występują różnice wynikające z tradycji narodowych i miejscowych obyczajów.

 

Więcej…..

 

Kodeks ZHP….

Prawo harcerskie – system zasad obowiązujących w harcerstwie, będący podstawą wychowania harcerskiego. Każda organizacja harcerska ma własną redakcję prawa.  Kodeks harcerski w ciągu 100-letniej historii harcerstwa jest rozumiany jako jedność: zasad harcerskiego wychowania, metody i programu. Stały rozwój zuchów, harcerzy, harcerzy starszych, wędrowników i instruktorów jest możliwy tylko wtedy, gdy kierując się harcerskimi zasadami, wykorzystując harcerską metodę tworzy się program pobudzający do kształtowania w sobie cech i umiejętności potrzebnych w życiu osobistym i przydatnych w społeczeństwie. Warunkiem skuteczności harcerskiej metody jest przykład osobisty instruktora. Swoją postawą instruktor powinien dawać przykład osiągania wartości, którym służy harcerstwo, pokazywać, że życie według Prawa Harcerskiego może być źródłem radości. Instruktor nie jest ani dowódcą, ani nauczycielem. Jest “starszym bratem”, który zuchowi, harcerce, harcerzowi stwarza warunki do kształtowania charakteru. Metoda harcerska jest systemem stale doskonalonego samowychowania. Wszystkie elementy metody (przyrzeczenie i Prawo, uczenie w działaniu, system małych grup, ciągle doskonalony i pobudzający do rozwoju program) są współzależne i stanowią spójną całość. Metoda ta jedynie wówczas okaże się w pełni skuteczna, jeżeli każdy harcerski instruktor będzie potrafił łącznie wykorzystywać w swej pracy zgodnie z jej cechami wszystkie te elementy.

 

Więcej….

Zasady Etyki Biznesu….

Zasady i normy etyczne, stanowiące Kodeks Europejskiego Rejestru Renomowanych Firm:Uniwersalny Kodeks Moralny. Etyka w działalności gospodarczej, czyli etyka biznesu – zespół norm rzetelnego i odpowiedzialnego postępowania przedsiębiorców we wzajemnych relacjach z klientami, kontrahentami, pracownikami, wspólnikami oraz organami publicznymi. Postępowanie to powinno być zgodne z obowiązującym prawem i powszechnie przyjętymi normami społecznymi….

Więcej….

Przedstawiam wam również Kodeks etyki czystego życia….

Kodeks czystego życia to po prostu kodeks etyki i moralności jako zbiór wyznawanych zasad (norm), które określają, co jest według nas dobre, a co jest złe.  Naruszenie tych zasad powoduje zwykle wewnętrzny konflikt, zwany poczuciem winy.

Zasady moralne są ogólnymi, filozoficznymi twierdzeniami, wynikającymi z danego światopoglądu lub przyjętego religijnego systemu pojęciowego. Na ich bazie można tworzyć konkretne nakazy i zakazy moralne z którymi można się utożsamiać. Często zdarza się tak, że różne zapisy norm prawa prowadzą do tych samych zasad moralnych.

Na przykład z czterech zasad etycznych:
–  Życie ludzkie jest święte, gdyż jest ono darem Boga. (chrześcijaństwo, islam)
–  Odbieranie życia ludzkiego jest zadawaniem największego cierpienia. (buddyzm)
– Życie ludzkie jest podstawową wartością, gdyż wszyscy jesteśmy równoprawnymi członkami ludzkiej wspólnoty. (humanizm)
– Życie ludzkie jest własnością jednostki oraz podstawą jej wolności, a odbieranie go jest pozbawianiem wolności w sposób ostateczny (liberalizm, indywidualizm, anarchizm).
– Kto odbiera ludzkie życie zostanie pozbawiony wolności osobistej na czas określony przez kodeks postępowania karnego (prawo karne )…..

 

Więcej….

 

Wiele jest kodeksów. Każda gildia, każdy cech, każdy zawód, ba, każdy człowiek może mieć swój własny kodeks. Sęk w tym,  iż tylko nieliczni go mają. A Ty ?….

 

Na sam koniec tego działu zadaj sobie pytania o siebie i swój materializm….
Zadaj sobie pytanie o swoje umocowanie materialne. O swoje materialne cele i sposoby jakimi pragniesz je osiągnąć….

Czy posiadanie pieniędzy ma duży związek z Twoim szczęściem ?
Co jest dla Ciebie ważne materialnie ?
Czy cenisz swoją własność tak samo jak własność innych ?
Czy znaczy dla Ciebie ona więcej niż dobro innych ?
Czy ważna dla Ciebie jest finansowa niezależność i bezpieczeństwo ?
Czy bez poczucia bezpieczeństwa w sferze finansowej nie można mówić o zadowoleniu z życia ?
Czy umiesz się podzielić tym co masz ?
Czy wolisz być szczęśliwą, zadowoloną i wdzięczną, za to, co masz czy wolisz – mieć by być szczęśliwą ?
Pomagasz innym wprost, czy może bezosobowo ?
Chcesz wdzięczności za okazaną pomoc?
Pomagając innym uważasz że jesteś lepsza? A może liczysz, że w trudnej chwili też uzyskasz pomoc?
Jak zbytnie skupianie się na rzeczach materialnych wpływa na Twoje relacje z bliskimi ?
Czego Twoja rodzina potrzebuje więcej, pieniędzy czy Twojej obecności ?
Czego w przyszłości możesz żałować ?
Zastanów się co cię niepokoi, gdy myślisz o swojej przyszłości materialnej ?
Czy nie przekraczasz granicy, za którą kończy się uzasadniony niepokój, a zaczyna zamartwianie się na wyrost ?
Zastanów się czy swoim zachowaniem nie mogłabyś wpajać swoim dzieciom bardziej zrównoważony stosunek do zabezpieczenia finansowego ?
Dlaczego zadowalanie się skromnym życiem może być trudne choć piękne ?
Jaki przykład dajesz rodzinie swoim stosunkiem do pieniędzy i dóbr materialnych ?

Nasze emocje to otwarta komunikacja naszej duszy. Materializm ściąga nas w dół, mówi nam o przywiązaniu do spraw doczesnych a przecież nasze życie nie trwa zbyt długo, by trwonić je na świecidełka, błyskotki i inne gadżety. To dlatego sumienie i wyrzuty sumienia mają swój bardzo głęboki cel, w swojej głębi są dla nas darem, który może nam otworzyć oczy. Wszelkie materialne obciążenia które odczuwamy w snach czy na jawie są dla nas ważnymi drogowskazami, za którymi trzeba mentalnie podążać, bo bardzo dużo możemy się o sobie dowiedzieć. Trzeba zmierzyć się z wszelkimi swoimi pragnieniami i żądzami by zrozumieć które są przelotnym złudzeniem a które mają głębsze podstawy. Warto też na bazie tego co czujemy do materii stworzyć własny kodeks czy kodeksy którymi będziemy się posługiwać w swoim życiu. Warto albo nie…..

 

marek kopacz